11.10.2024 Johannes

Hoorzitting over het besluit tot onttrekking van de eredienst van het Steiger

Voordat de bisschop een besluit kan nemen over het onttrekken van een kerk aan de eredienst (het sluiten) moet hij de parochianen gehoord hebben of er redenen zijn waarom het besluit (nog) niet genomen kan worden. Dit 'horen' gebeurt op verzoek van de bisschop door twee personen vanuit de staf van het bisdom: vicaris-generaal A.J. van Deelen en mevr. A.M.C.B. de Jong. Zij zijn verantwoordelijk voor het 'horen' en het verslag van de bijeenkomst.
Voor Het Steiger zal deze hoorzitting plaatsvinden op maandag 28 oktober a.s. om 19.30 uur in de Dagkerk van Het Steiger, ingang Nieuwstraathof 2.

Toelichting
Het proces om tot sluiting over te gaan is op 6 juli 2021 in gang gezet door het parochiebestuur. Binnen de parochie waren er al vele gesprekken over het gebrek aan toekomst van de gemeenschappen. De financiële situatie van de parochie werd steeds slechter. Daarom heeft het parochiebestuur toen besloten om "aan de bisschop het voornemen kenbaar te maken de kerk van de H. Dominicus (aan Het Steiger) te Rotterdam te verkopen en in dat kader de kerk daartoe aan de eredienst te onttrekken”. Vervolgens is het proces van verkoop in gang gezet. Dit is in een vergevorderd stadium. Maar kan niet afgerond worden als er geen besluit van de bisschop is tot onttrekking aan de eredienst. De hoorzitting van 28 oktober a.s. hoort bij het proces van afronding van de besluitvorming.
Hiernaast wordt binnen de gemeenschap van Het Steiger duidelijk dat de eigen organisatie van vieringen en activiteiten steeds zwakker wordt. Dit is aanleiding om tot een datum van afronding begin 2025 te komen.
Bij de hoorzitting van 28 oktober a.s. is iedere parochiaan welkom. Het is de gelegenheid om mogelijke bezwaren tegen het besluit naar voren te brengen.

Het parochiebestuur