17.07.2024 Johannes

Doopvoorbereiding

Het pastoresteam heeft de catechetische activiteiten in de federatie gebundeld. Deze activiteiten vinden plaats onder de naam “Het Laurentiushuis”. Op dit moment worden de activiteiten vooral in de Parochiezaal van de kathedraal HH Laurentius en Elisabeth georganiseerd. Eén van deze activiteiten is de doopvoorbereiding voor kinderen tot en met 7 jaar. Heeft u oudere kinderen of betreft het volwassen kinderen geeft dit dan door aan uw parochiesecretariaat dan krijgen deze jongeren een aangepaste voorbereiding .

De doopvoorbereiding bestaat uit 2 bijeenkomsten: een catechetische over de betekenis van het doopsel en een liturgische over de doopviering.

De gezamenlijke catechetische voorbereidingsbijeenkomst is er voor de ouders en – indien mogelijk de peetouders – van kinderen die in de federatie RRM worden gedoopt. Uitwisseling van eigen geloofservaringen en de gelovige opvoeding van de kinderen staan centraal. Daarnaast krijgen ouders uitleg over het sacrament van het doopsel. De avond wordt begeleid door Diaken Ed Doe.

Naast deze catechetische bijeenkomst hebben ouders een gesprek met de pastoor die het doopsel toedient, waarin de liturgie van de doop wordt besproken. Deze is meestal in de week waarin het Doopsel plaatsvind.

De catechetische doopvoorbereiding vindt maandelijks plaats op een maandagavond halverwege de maand in de Parochiezaal van de kathedraal HH Laurentius en Elisabeth, ingang Robert Fruinstraat 36 van 20.00 tot 22.00 uur. De kosten van deze avond zijn € 10.- contant te betalen op de avond zelf.

Let op! de aanmelding moet minimaal een maand vóór de eerste dag van de maand bij ons binnen zijn. Als een groep vol is moet er uitgeweken worden naar de volgende maand want: vol=vol.

Wilt u uw kind laten dopen, of wilt u meer informatie over bovenstaande bijeenkomsten, neem contact op met uw parochiesecretariaat,

De bijdrage voor de doopviering is een vrijwillige bijdrage die u in een enveloppe met daarop de naam van uw kind in de schaal bij het altaar kan doen.

De catechetische doopvoorbereiding vinden in het jaar 2024 plaats op maandagavond van 20:00 uur tot ongeveer 22:00 uur de data’s zijn 8 januari, 5 februari, 4 maart, 13 mei, 10 juni, 1 juli, 9 september, 7 oktober, 11 november en 9 december.

De liturgische doopvoorbereiding vindt plaats in de week voor de doop en wordt gegeven door de doopbedienaar.